رادیو فردا/سایت گویا   2009-06-14 23:15:29

انتخابات ۸۸
ابراز تردید آمریکا به آزاد و منصفانه بودن انتخابات در ایران

معاون رييس جمهور آمريكا روز يكشنبه نسبت به آزاد و منصفانه بودن انتخابات ايران ابراز ترديد كرد و گفت: پرسش هاى زيادى در باره نحوه برگزارى اين انتخابات وجود دارد.
۱۳۸۸/۰۳/۲۴
معاون رییس جمهور آمریکا روز یکشنبه نسبت به آزاد و منصفانه بودن انتخابات ایران ابراز تردید کرد و وزیر امور خارجه فرانسه نیز برخورد پلیس با معترضان به نتایج آراء را «وحشیانه» دانست.

جو بايدن كه با شبكه تلويزيونى ان بى سى مصاحبه مى كرد در پاسخ به پرسشى درباره برنده شدن محمود احمدى نژاد در انتخابات گفت: «مشخص است كه آنها در حال سركوب حق بيان، تجمع و تهديد مردم هستند. به همين دليل ترديدهايى در اين زمينه وجود دارد.»

وى افزود: «من در اين زمينه شك دارم ولى تا زمانى كه كل اين روند را مورد بررسى قرار دهيم و اينكه (ببينيم) آنها چگونه به اين مسئله واكنش نشان مى دهند اظهار نظرى نخواهيم كرد.»

وزارت كشور جمهورى اسلامى ايران روز شنبه اعلام كرد كه محمود احمدى نژاد از مجموع ۳۹ ميليون راى ريخته شده به صندوق هاى راى، ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار راى به دست آورده است و وى را پيروز انتخابات رياست جمهورى معرفى كرد.

آقاى بايدن با اشاره به اين آمار گفت: «اين آمارى است كه آنها اعلام مى كنند. ما مجبوريم كه تا اين زمان چنين نتيجه اى را قبول كنيم. اما پرسش هاى مهم زيادى در باره نحوه برگزارى انتخابات ايران وجود دارد.»

با اين حال معاون رييس جمهور آمريكا گفت: ما نشانه هاى كافى براى قضاوت منصفانه در اين زمينه نداريم.

اعلام نتايج انتخابات رياست جمهورى ايران با واكنش اعتراضى شديد مير حسين موسوى و مهدى كروبى، دو نامزد اصلاح طلب و رقیب محمود احمدی نژاد، روبرو شده است و هواداران آنها نيز از روز شنبه به خيابان هاى تهران و شهرهاى مختلف ريخته و اين نتيجه را رد كرده اند.

جو بايدن در بيان دلايل ترديد خود نسبت به آزاد بودن انتخابات رياست جمهورى، به اعلام آراء شهرهاى بزرگ ايران براى محمود احمدى نژاد اشاره كرد و گفت: «اينكه وى ۶۸ درصد يا هر درصدى ديگر از آراء را در چنين شرايطى به دست آورد غير محتمل است.»

معاون رییس جمهور آمریکا
جو بايدن در بيان دلايل ترديد خود نسبت به آزاد بودن انتخابات رياست جمهورى، به اعلام آراء شهرهاى بزرگ ايران براى محمود احمدى نژاد اشاره كرد و گفت: «اينكه وى ۶۸ درصد يا هر درصدى ديگر از آراء را در چنين شرايطى به دست آورد غير محتمل است.»

کوشنر: سرکوب وحشیانه مردم

نتايج انتخابات ايران و اعتراضات خيابانى به آن واكنش پاريس را نيز در پى داشته است و يكى از مشاوران نيكلا سركوزى، رييس جمهور فرانسه، گفته است: وضعيت در ايران به شدت نگران كننده است و اميدها براى روابط بهتر با تهران را زير سوال برده است.

هنرى گوينو اظهار داشت: «آنچه كه در ايران در حال رخ دادن است براى هيچ كس خبر خوبى نيست، نه براى ايرانى ها و نه براى صلح و ثبات در جهان.»

برنارد كوشنر، وزير امور خارجه فرانسه نيز گفت: سركوب «وحشيانه» مخالفان احمدى نژاد روزنه ها را در ايران براى گفت و گو مسدود مى كند.

وى هشدار داد كه اين برخوردها «غير سازنده» است.

آقاى كوشنر پس از ديدار با جرج ميچل، فرستاده ويژه آمريكا در امور خاورميانه، افزود: «برخورد نظامى بيرحمانه و بدون توقف به راه حل منجر نمى شود.»

وى در پاسخ به سوالى در اين خصوص كه آيا در انتخابات رياست جمهورى ايران تقلبى صورت گرفته است، گفت: «اجازه دهيد فعلا بنزين بر روى آتش نريزيم.»

از سوى ديگر والتر اشتانماير، وزير امور خارجه آلمان گفت: «موضوع انتخابات در ايران پرسش هاى زيادى بر انگيخته است» و از «مقام ها در تهران خواست تا به اتهام هايى كه مطرح شده به دقت رسيدگى كنند و توضيح كاملى در اين زمينه ارائه كنند.»

وى همچنين از نوع مقابله پليس با معترضين انتقاد كرد و گفت: «خشونت سرويس هاى امنيتى در برخورد با تظاهر كنندگان غير قابل قبول است و از اعتراض مسالمت آميز جلوگيرى نخواهد كرد.»

وزير امور خارجه آلمان گفت كه كشورش به دقت اوضاع ايران را زير نظر دارد.


نام
پیام
Write all letters which are not black!
حروفی که سیاه نوشته نشده در پنجره وارد کنید.

روز نوشتها

یادها

شعرها

از دیگران

من و جنهایم

داستانها

انتخابات